Kejatuhan EMAS vs Kejatuhan RINGGIT

Kejatuhan EMAS vs Kejatuhan RINGGIT

KEJATUHAN!!

Pada suku akhir tahun ini(2014), trend graph harga emas dunia menunjukkan penurunan malah dari awal tahun lagi, harga turun dan turun. Oleh sebab itu, sesetengah pembeli berasa takut dan panik. Ada yang kata RUGILAH beli emas sebelum ini??

Buat masa sekarang(waktu saya menulis ini) harga 1 gram sekitar RM136. Kalau harga emas turun ke paras RM100 segram, memang betu kita menanggung kerugian kalau kita jual, TETAPI EMAS tetap EMAS, dan emas tu tak berkurang. Kita masih ada emas yang NILAINYA MELEKAT pada emas tu sendiri. Walau apa jadi pun, EMAS adalah diketegorikan dalam “PRECIOUS METAL”. Ia diperlukan di banyak sektor.

Kalau kita tak beli emas, duit kita terbiar jee dalam bentuk duit kertas. Maka kita ada lagi satu RISIKO YANG LEBIH BESAR dan MERBAHAYA iaitu Ringgit Malaysia jatuh dan terus jatuh.

” Ringgit RM pernah jatuh 50% setahun!! “

Kes seperti ini tidak pernah berlaku dalam sejarah EMAS (dalam tempoh 30 tahun sejarah harga emas). Truth to be told, EMAS adalah penyelamat bencana kewangan.

THIS IS FACT, bukan omongan kosong.

Exchange-rate-RM-US-sebelum-gawat-1997 Exchange-rate-RM-US-selepas-gawat-1997

 

(Kreadit PHOTO: MD Zulkifli Shafie)

Risiko Duit Kertas Dalam Tak Sedar!!

Kalau ringgit jatuh apa yang masih TINGGAL?? Terima atau tidak, yang tinggal hanyalah kertas yang tak ada nilai sebenar di dalamnya. Ta cuma sekeping kertas yang ditulis nombor dan nilainya bergantung sejauhmana kekukuhan ekonomi dan politik negara itu. “MAKE SENSE”?? bahaya kan? Bila hilang kestabilan negara (seperti berlaku di YAMAN dan ZIMBABWE sekarang), ia tak ada nilai yang melekat pada kertas tu sendiri.

ZimbabweBread_450x300

zimbabwe-inflation

Itulah BEZA simpan emas dengan duit kertas. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan, tapi akhir sekali yang akan ‘MENANG’ ialah EMAS!! Sebab tu saya suka bila harga emas jatuh, sebab saya berpeluang memiliki aset yang mahal dengan harga murah.

” Smart people don’t keep paper money, PAPER MONEY = TRASH ” (Robert T.kiyosaki)

Syarif Jamil,

Bukit Mertajam,
15 November 2014.

1,574 total views, 2 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam