December 7, 2019

Fungsi Emas Selain Pelaburan

Emas ini bukanlah sekadar alat pelaburan. Amat rugi jika kita hanya fikir yang emas ini hanya untuk pelaburan. Banyak lagi fungsi emas yang ada dan bukan sekadar beli harga rendah jual harga tinggi.

Yang paling SJ suka tentang emas adalah tentang mengelakkan kebocoran duit. Setengah orang jenis yang tak boleh simpan duit, ada aja duit, habis digunakan. Jadi jalan terbaik utk penyakit boros ni adalah dengan menyimpan emas. Jadi dia dapat mengurangkan sikap borosnya dan lama kelamaan hilang penyakit borosnya.

Selain itu, kita nak simpan kekayaan dari terus dimakan inflasi atau kejatuhan nilai ringgit. Memang kita nampak dan rasa simpan duit di bank selamat dari segi nombornya tapi dari segi nilainya tidak. Sebab duit kita semakin lama semakin susut nilainya. RM10k hari ni tak akan sama dengan RM10k 10tahun akan datang. Barang yang kita boleh beli dengan nilai 10k hari ni kita tak dapat beli 10 tahun akan datang.

Duit kita pernah jatuh nilainya sebanyak 50% pada tahun 1998 . Tapi ini belum pernah berlaku pada emas. Kalau emas jatuh nilai pun sekurang kurangnya emas ada di tangan kita dan selagi kita tak jual, kita tak akan mengalami kerugian. Malah, kalau harga emas jatuh, lebih ramai orang akan serbu kedai-kedai emas untuk borong emas!!

Sebelum menyimpan emas kita wajib ada dana kecemasan selama 3-6 bulan gaji. Jadi bila ada kecemasan kita tak perlu jual emas kita sebelum masanya dan kita boleh simpan dalam jangka masa yang lebih panjang. Tapi, jika susah nak kumpul 3-6 bulan gaji itu dalam bentuk cash, emas ada untuk selesaikan masalah itu.

Tambahan lagi, Emas juga boleh bertindak sebagai wang antarabangsa. Jika kita ke Mekah atau ke negara2 lain boleh sahaja bawa emas dan jual di sana, sebab emas diterima di seluruh dunia, bawa la ke manapun emas laku. Ada juga yang ke Mekah jual emas di sana dan dia kata lebih menguntungkan dari dia dia tukar duit kita ke rial.. SJ Sendiri pun pernah jual emas di mekah untuk dapatkan riyal.

Jika apa berlaku di negara kita, sekurang2nya kita ada emas di tangan dan boleh di bawa lari. Contoh macam orang-orang Vietnam lari ke negara lain, mereka bawa emas utk menampung kehidupan mereka di negara lain. Jika bawa buku TH atau duit kita memang tak laku di negara lain. Jadi simpanlah kekayaan kita sekurang-kurangnya 10% dalam bentuk emas.

Bukannya suruh simpan semua kekayaan kita dalam bentuk emas. ( Tapi SJ simpan lebih sebab SJ lebih yakin emas berbanding RM – biarlah tak ada deviden pun tapi aku ada aset) Negara-negara yang pernah mengalami peperangan mereka memang tak percaya pada sistem pembankkan mereka.

Jika kita nak jadi pelabur iaitu beli harga rendah dan jual harga tiinggi, kita perlu ada kemahiran analisis teknikal harga iaitu membaca kenaikan harga. Jadi dia tahu bila masa terbaik untuk beli dan bila masa terbaik untuk jual. Tapi silapnya kita, bila masa terbaik untuk jual, kita pergi beli sebab beli secara ikut -ikutan, bila orang kata untung beli emas sebab emas sedang naik dan naik, kita pun turun beli, tiba-tiba harga jatuh merudum, terus kita bagitau semua orang yang beli emas rugi sebab harga tak naik2.. sedangkan itu adalah kesilapan kita sendiri.

Tapi kesilapan itu sebenarnya boleh dibetulkan dengan membeli lebih banyak emas ketika harga merudum untuk buat pemurataan. Tapi kita dah serik dan tak nak beli lagi sebab kita kurang ilmu sebenarnya.

Emas seeloknya kita beli sikit -sikit setiap bulan secara istiqamah. Contoh: sebulan segram atau sebulan 1dinar sebab mcm ni senang kita nak buat kos pemurataan berbanding beli 10grm lepas tu setahun tak beli dah.

Emas amat bermakna untuk mereka yang diistiharkan muflis. Sebab kadang -kadang kita diistiharkan muflis bukan disebabkan kita tapi disebabkan kita jadi guarantor. Bila diistiharkan muflis semua duit di bank, tanah, rumah dan harta2 yg lain dibekukan kecuali EMAS. Jadi ini juga salah satu sebab kenapa kita kena simpan emas.

Emas juga tak ada dalam mana-mana sistem kewangan kita, jadi tiada siapa yg tahu tentang kekayaan kita jika kita menyimpan emas. Bagi orang-orang kaya depa memang suka simpan emas untuk lari dari pentafsiran harta kekayaan mereka.

Emas juga boleh dijadikan sebagai modal pusingan bagi yang buat perniagaan samaada perniagaan kecil atau besar. Dengan menjadikan emas sebagai modal pusingan, peniaga dapat memastikan yang modalnya tidak digunakan tanpa sengaja… terutama bagi peniaga yang bermusim. Dan dia boleh pastikan keuntungannya dengan bertambahnya emasnya sebagai simpanan. Sebagai back up bagi peniagaan. Jika mengalami kerugian atau ada masaalah, dia boleh gunakan emas sebagai backup.

Tentang zakat, bayar aja sebab janji Allah pasti 1 yang kita beri 10 yang Allah ganti. Ramai yang takut simpan emas sebab kena bayar zakat, sedangkan mereka tak tahu yang simpan cash banyak-banyak pun kena bayar zakat taw!!

Amacam?? Best tak bila ada emas ini? Macam-macam boleh kita buat taw!! Orang yang ada ilmu jee yang boleh buat semua ini. Tahniah kerana anda telah baca dan dapat ilmu ini.

Moga bermanfaat yaa👍🏻

Syarif Jamil,
Bukit Mertajam,
Pulau Pinang.
13 NOVEMBER 2019.

38 total views, 2 views today

Syarif Jamil

Alhamdulillah, saya adalah Authorised Dealer syarikat pengeluar emas pelaburan terbesar di Malaysia, iaitu Public Gold (kod PG047442). Saya aktif memberi nasihat tentang pelaburan emas yang betul sejak 2014. WhatsAPP : +60136460265

View all posts by Syarif Jamil →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam